JellyPages.com

Wednesday, March 13, 2013

Tunku Mahkota Johor

Assalamualaikum buat pelawat blog ini . Diharap anda sihat sejahtera hendaknya . Untuk catatan blog kali ini , saya tidak ingin menulis apa-apa mengenai kehidupan saya , memandangkan saya kini bergelar penganggur terhormat sejak Januari lalu . Saya kini sedang berdebar menanti surat panggilan bertugas .

Untuk catatan kali ini , saya ingin menulis mengenai ikon baru generasi muda negeri Johor , siapa lagi kalau bukan Tunku Mahkota Johor (TMJ) , Tunku Ismail Idris ibni Sultan Ibrahim Ismail . Dilahirkan pada 30 Jun, 1984 ,
kepada ahli Keluarga Diraja Johor (sebelah keluarga bapa) dan Keluarga Diraja Perak (sebelah keluarga ibu ). Tunku Ismail kini berkhidmat sebagai seorang pegawai Tentera India. 

Tunku Ismail adalah putera sulung Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail dan isteri beliau Sultanah Zarith Sofiah Sultan Idris Shah semasa. Beliau adalah cucu Sultan Johor sebelumnya, Sultan Iskandar dan Sultan  Perak sebelumnya , Idris Shah II Perak. Tunku Ismail telah dilantik Raja Muda  pada 8 April 2006 oleh datuknya, Almarhum Sultan Iskandar, dan meletakkan dia kedua dalam talian takhta(Sekarang pertama dalam barisan selepas pemergian Duli Yang Teramat Mulia, Almarhum Sultan Iskandar). Tunku Ismail telah dilantik sebagai Tunku Mahkota Johor pada 26 Januari 2010.

Tunku Ismail selesai pendidikan awal di Sekolah Sri Utama dan Sekolah Rendah Kebangsaan St Joseph di Johor Bahru. Beliau kemudiannya menerima pendidikan menengah di Sekolah Antarabangsa Australia di Singapura dan meneruskan pengajian tinggi di Hale School di Perth, Australia Barat, sehingga tahun 2002.

Berikutan tradisi keluarga mendapat latihan dalam angkatan tentera, dengan mendiang datuknya dalam Angkatan Tentera Malaysia dan bapa dalam Tentera AS, Tunku Ismail bercita-cita untuk kerjaya dalam angkatan bersenjata India.  Pada bulan Julai 2003, beliau mendaftar sebagai pegawai kadet dalam tentera India Academy (IMA), sekolah latihan utama tentera India yang terletak di Dehradun. Beliau telah ditauliahkan sebagai leftenan pada Disember 2004 dan diserap ke dalam tentera India. Beliau telah dinaikkan pangkat ke pangkat kapten pada Disember 2007. Beliau adalah diraja yang pertama di Malaysia pernah menyertai angkatan bersenjata India.

Putera Malaysia adalah warga asing yang pertama untuk membawa satu unit Tentera India dalam Perbarisan Hari Republik India.  Pada 26 Januari 2007, dengan pangkat kapten dalam Tentera India, beliau mengetuai kolum  Jaipur pasukan berasaskan Berkuda rejimen 61 untuk tabik presiden India Dr APJ Abdul Kalamduring itu semasa sambutan Hari Republik India . Presiden sendiri memilih Tunku Ismail untuk membawa unit sekitar 400 lelaki sahaja di dunia bukan-istiadat berkuda . Perarakan telah disaksikan oleh ketua tetamu hari itu , presiden Rusia Vladimir Putin dan rombongannya, bersama-sama dengan kenamaan lain politik India dan tentera di tengah-tengah kawalan keselamatan yang ketat. Bapa Tunku Ismail , Tunku Ibrahim Ismail terbang dari Johor Bahru pada 23 Januari 2007 untuk hadir pada sambutan itu  manakala anak beliau anak ditambah dalam  sejarah Tentera India.

Seorang peminat polo, Tunku Ismail adalah penunggang kuda yang mahir. Beliau telah dikurniakan anugerah Terbaik dalam Menunggang di kalangan kadet IMA  bagi tahun 2003-2004. Beliau juga adalah seorang pemain polo untuk rejimen beliau dan telah memenangi banyak piala. Dalam bola sepak, dia adalah presiden Johor FC. 


Putera itu adalah juga seorang peminat sukan kereta. Beliau kini memandu Mustang Shelby GT500, tetapi juga mempunyai Cadillac CTS V, Chevrolet korvet dan Dodge Challenger R / T, semua di bawah plat lesen yang sama.


Tunku Ismail telah dianugerahkan dengan penghormatan diraja berikut: 


  • Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia pangkat bagi ketiga Setia Mahkota Johor (SMJ) pada tahun 2004.
  • Pangkat Pertama Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia, Seri Paduka Mahkota Johor (SPMJ) pada tahun 2005.
  • Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati pangkat kedua (DK II) pada tahun 2006.


                                            
Tunku Ismail Idris





Keluarga Diraja negeri Johor

  Setakat ini sahaja yang ingin saya sampaikan . Sekian , terima kasih kerana sudi membaca catatan blog yang tidak seberapa ini , semoga tuan/puan dipanjangkan usia . Wassalam .

No comments: