JellyPages.com

Monday, October 8, 2012

Menjadi Kaya atau Pelajar Cemerlang untuk apa ?


 Kadangkala kita ingin menjadi kaya, individu menarik , hebat atau cemerlang dalam pelbagai bidang. Tidak kira dalam bidang apapun. Contohnya sebagai pelajar, kita mungkin ingin menjadi pelajar cemerlang sekolah.Terbaik antara semua.  Ataupun sebagai perempuan  yang semakin meningkat usia, mungkin dia ingin kelihatan paling cantik. Tercantik antara semua. Ataupun seorang ayah yang yang ingin mempunyai gaji paling tinggi berbanding orang lain.

Mungkin tanpa kita sedar kita melakukannya kerana ingin membuktikkan sesuatu. Kita ingin menjadi hebat.Hebat dalam sesuatu perkara supaya kita diiktiraf. Lantas disebabkan itulah apabila kita berusaha dan masih gagal, menyebabkan kita kecewa. Kerananya kita membandingkan diri kita dengan sesuatu yang lebih hebat.

Inilah antara faktor yang memberi keyakinan diri yang kurang. Perbandingan dengan insan yang lebih hebat tetapi dari perspektif yang tidak adil kerana tujuan yang berbeza. Saya inginkan kongsikan sebuah komik ringkas yang begitu bermakna.
menjadi kaya
1.Kita tidak mestinya hilang keyakinan atau risau kita tidak hebat, cukuplah kita hebat di mata isteri kita untuk bahagia.
2.Ataupun, kita mungkin tidak hebat dari sudut peperiksaan, tetapi cukuplah kita hebat di mata  ibu bapa kita yang tahu kita telah berusaha mendapat keputusan peperiksaan yang baik dan berusaha menjadi pelajar cemerlang.
3.Gaji kita mungkin rendah berbanding insan lain, tetapi cukuplah Allah SWT tahu kita telah melakukan kerja kita sebaik mungkin dan yang penting rezeki yang diusahakan itu diberkati.
4. Kita mungkin tidak perlu bergaji tinggi untuk memberi kebahagian kepada keluarga, tetapi cukuplah kita mempunyai masa dan ruang bersama insan tersayang dan anak-anak bersama mereka, lebih-lebih lagi ketika mereka memerlukan kita.
5. Kita mungkin tidak menjadi pelajar cemerlang sekolah, tetapi cukuplah kita cemerlang bagi Allah SWT dan keluarga.
Nyata kita tidak perlu menjadi hebat keseluruhanya.Jadilah hebat pada tempat yang betul dan pada orang yang betul, itulah sebenarnya kita perlu. Jadi tips hari  ini, mungkin sudah tiba masanya untuk kita memikirkan kenapa kita ingin menjadi hebat dan kepada siapa tujuan sebenarnya.
Salam inspirasi! :-P

No comments: