JellyPages.com

Monday, October 8, 2012

Motivasi Diri:Kita Tidak Mampu Mengembirakan..


Motivasi Diri:Kita Tidak Mampu Mengembirakan.. 
Hari ini saya ingin kongsikan tentang sebuah kartun yang menarik dan memberi satu pengajaran motivasi. Rasanya ramai pernah melihat atau mendengar kisah ini, di mana terdapat dua beranak yang mengembara dengan seekor keldai. Namun begitu, ada sahaja pendapat yang dilontarkan kepada mereka untuk setiap pekan yang dilalui. Tetapi dalam kartun ini, yang mengembara adalah sepasang suami isteri.
motivasi diri
Apa Pengajaran Cerita Motivasi Ini?
1. Setiap orang mempunyai perspektif yang berbeza. Kita perlulah belajar untuk mendengar pendapat mereka. Namun begitu, perlulah kita ketahui tidak semestnya pendapat mereka benar belaka. Mungkin ada salahnya di situ. Jadi di sinilah peranan kita sebagai manusia dan khalifah untuk berfikir secara rasional berdasarkan prinsip agama dalam membuat pilihan yang betul.
“I don’t know the key to success, but the key to failure is trying to please everyone.”
2. Pernah saya terdengar sebuah quote mengatakan bahawa, kegagalan adalah di mana kita cuba mengembirakan hati semua orang. Ya, apabila kita cuba mengembirakan kesemua orang kesan akhirnya sebenarnya kita yang sakit dan menderita. Hal ini kerana bukan semua orang dapat kita puaskan dalam satu masa.
Lantas inilah yang telah membuat saya mula tidak ambil ralat dengan pendapat orang lain yang mempunyai unsur negatif. Jika kita terlalu mengambil dan mengenang pendapat mereka, kita tidak dapat hidup dengan tenang.
3. Ketahuilah apa yang kita mahu dan ingin dicapai. Janganlah hidup berdasarkan tiupan angin. Selagi kita tidak mempunyai impian, maka senanglah kita ditiup mengikuti pandangan orang.
4. Belajarlah untuk mempunyai pendapat dan prinsip sendiri. Sedikit demi sedikit ia akan membentuk keyakinan diri kita.
Ada pengajaran lain?
Salam inspirasi :-)

No comments: